Nole – en institution i skärgården
Till Olmen finns idag inga fasta kommunikationer. Som under tidigare århundraden får man själv ordna med transport hit ut. Men under strömmingsfiskets guldålder i mitten på 1900-talet gick reguljära turer med fraktbåt. Då var Nole under många år den trygga länken mellan fiskelägena ute på skärgårdens öar och Hudiksvall.
Hennes hemmahamn var Hölick och ägaren hette (Lingar) Erik Andersson. Nole var en traditionell öppen fiskebåt, modell större, och utrustad med en rejäl tändkulemotor. Hon var klassad för 36 passagerare och fraktade gods, människor och framför allt strömming till och från stan enligt en bestämd turlista.
De reguljära turerna upphörde redan i mitten av 1950-talet, då Nole drogs upp på land och långsamt fick ruttna bort som vrak på Hölick. I juni 1966 gjorde hon sin sista resa. Nole lyftes då med försvarets helikopter och placerades på Gåsmyrens skjutfält på Hornslandet, där hon fick agera mål för raketskjutande Lansen-plan från flygflottiljen F 15 i Söderhamn.
Namnet Nole har dock levt vidare på Olmen genom den gemensamma gästbryggan i fiskehamnen, som alltsedan 1900-talets mitt har kallats för ”Nole-bryggan”. På senare år har Nole också återuppstått som båtnamn genom den röda arbetsbåt som det Olmenbaserade företaget Sjöservice ägde och opererade fram till år 2007.